Sportovní hry

Charakteristika doplňkové činnosti:

V mateřské škole dbáme na rozvoj osobnosti dítěte po všech stránkách, tedy i po stránce tělesné.  Proto jsme  také do doplňkových činností zařadili dětský aerobik. Při vedení jednotlivých lekcí musíme mít vždy na paměti anatomické, fyziologické i psychologické zvláštnosti dětí předškolního věku.

Ve fyziologickém i psychickém vývoji dětí jsou velké rozdíly. Do lekcí aerobiku je vhodné je rozdělit podle pokročilosti i věku.

Lekce aerobiku pro děti se liší svým celkovým zaměřením a náplní. Při přípravě musíme dbát na věk a pokročilost cvičenců. To ovlivní výběr hudby, pohybů, organizaci a náplň lekce.

Charakteristika aerobiku pro děti do 7mi let:

  • v tomto věku ještě nehovoříme o aerobiku jako takovém, ale spíše o jeho prvcích, které zařazujeme do jednotlivých lekcí
  • jde nám spíše o přípravu dětí na pohybovou činnost, postupné zařazování dětí do kolektivu kroužku, seznamování s hudbou a dalšími prvky dětského aerobiku
  • délka lekce by se měla pohybovat v délce asi 30 min, pak už je obtížnější u dětí udržet jejich záměrnou pozornost
  • děti cvičení v tomto věku velmi baví, instruktorka je pro ně velkým vzorem
  • určujeme a dodržujeme s dětmi pitný režim (děti zapomínají pít, popřípadě si vše vypíjí na začátku lekce)
  • využíváme především názornou ukázku při učení jednotlivých pohybů či poloh
  • u dětí toho věku není ještě dostatečně vyvinuta přesnost pohybu, snažíme se to přecházet, děti netrápíme
  • při cvičení můžeme využít hudbu z pohádek, písničky od dětských skladatelů, namixovanou hudbu lze také použít, ale není pro děti tak chytlavá, jako pohádkové melodie, které většinou děti dobře znají
  • postupně můžeme zapojovat mixovanou hudbu právě kvůli jejímu pravidelnému tempu a „osmičkovému“ řazení
  • rychlost hudby by se měla pohybovat průměrně kolem 125 BPM, ale pro zpestření hodiny je možné zvolit při různých činnostech i hudbu rychlejší či pomalejší
  • základní kroky aerobiku učíme podle motivačního názvosloví a říkadel, pro děti je přirozenější a zábavnější spojit jednotlivé kroky se světem jejich fantazie
  • zařazujeme velké množství her a soutěží, ty jsou pro děti nejvíce poutavé
  • je třeba být jako instruktor důsledný na pravidla her a soutěží, být spravedlivý
  • činnosti musíme často střídat, hodně motivujeme
  • formou hry nebo motivačního názvosloví zařazujeme v každé lekci cviky na posílení a protažení svalů, abychom postupně budovali správný stereotyp držení těla
  • proto zařazujeme především cviky na posílení mezilopatkového a břišního svalstva, která působí na svalový korzet udržující správné postavení páteře
  • učíme dětí správnému dýchání při cvičení, především v polohách při posilování a protahování svalstva
  • lekce se nemusí svou skladbou vždy podobat hodině aerobiku pro dospělé, i přesto se pokoušíme plnit všechny stanovené úkoly
  • využíváme pestrou škálu různých pomůcek typických i netypických – nafukovací balónky, plyšová zvířátka, noviny, kolíky, koberečky,…

 

Zásady cvičení s malými dětmi:

  • Práce s dětmi není jen cvičení, ale vždy i výchova. Cvičitelka je jejich vzorem.
  • Je potřeba zaměřit se na všestrannost rozvoje všech pohybových schopností.
  • Motto cvičení: „ Pestrostí a motivací proti nudě a únavě.“
  • Dodržovat správnou a jednoduchou terminologii, nedávat příliš příkazů najednou, postupovat od jednoduchého ke složitějšímu.
  • Začít správně provedenými jednoduchými pohyby a ty potom rozvíjet – co děti nezvládnou, je nemotivuje.
  • Je potřeba zařadit do cvičení i oblíbené soutěže, to pravé pro děti je intervalová zátěž.
  • Nenechat se strhnout k jednostrannosti.
  • Střídat zapojení a uvolnění paží, příliš nevzpažovat, nezařazovat prudké, nekoordinované pohyby.
  • Každý cvik důkladně a pomalu nacvičit, vícečetné opakování, nevzdávat se při prvních nezdarech.
  • Umožnit dětem i vlastní improvizaci, rozvíjet fantazii.
  • Prvotní seznamování s kroky provádět za pomocí jednoduchým, zapamatovatelných říkanek, které cvičitelce umožňují při nácviku volit mírnější tempo a reagovat slovně na děti.
  • Postupným spojováním říkadel tvořit nenápadně a nenásilně vystoupení pro veřejnost

 

Podmínky naplnění činnosti:

Materiální podmínky:

  • Metodická podpora – Kafomet, Začalo to beruškou
  • Technické vybavení – cd přehrávač, cd nosiče
  • Pc – vyhledávání informací, hudby, metodiky
  • Prostorové podmínky

 

Pedagogické zajištění:

  • Aerobik vede Bc. Věra Hradilová – absolvovala školení specializované na dětský aerobik u známé cvičitelky a autorky metodik Hany Toufarové

 

Spolupráce s rodiči:

  • Rodiče se mohou kdykoli účastnit lekce aerobiku
  • Svým přístupem podporují děti a vedou k pravidelné docházce a tím ke kladnému vztahu k pohybu
  • Pro rodiče bude určeno i závěrečné vystoupení dětí

 

Záměry činnosti:

Záměrem aerobního cvičení je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností.

 

  • uvědomění si vlastního těla
  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
  •  vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu

 

Výstupy činnosti:

  • podporovat rychlou reakci na rozlišení pravé a levé strany
  • umět se rychle a pohotově orientovat v prostoru
  • zvládnout přesnou nápodobu pohybu
  • procvičovat postřeh, obratnost, radost z pohybu
  • vědět, proč je pohyb zdravý pro náš organismus
  • navozovat citové vztahy mezi dětmi
  • vést děti k radosti z vlastní dovednosti, vyjádřit rytmus písně pohybem
  • navozovat solidární myšlení s kamarády při vystoupení i během nacvičování
  • upevňovat vztahy dětí k rodičům – vystoupení pro maminky

 

Nabídka činnosti:

  • lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezónní činnosti, míčové hry apod.)
  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
  •  zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení) hudební a hudebně pohybové hry a činnosti
  • cvičení s hudbou