Metoda dobrého startu

Metoda Dobrého startu se úspěšně podílí na rozvoji motorických dovedností i rozvoji smyslového vnímání. Má pozitivní účinky a velký vliv na celkový rozvoj dětí s ohledem na jejich individuální možnosti a schopnosti.

Využitím programu MDS je všestranné, u dětí s dobrou vývojovou úrovní harmonizuje spojení psychiky a motorikou, u dětí s odchylkou psychomotorického vývoje pozitivně ovlivňuje nepravidelně se rozvíjející funkce. Vývoj i experimentální ověřování probíhá v řadě evropských zemí již 50 let. Současná česká verze, upravená Swierkoszovou (1998), v sobě spojuje nejen teoretická východiska, ale i dlouholeté poradenské zkušenosti autorky. Je to metoda pro předškolní děti a pro děti s odloženou školní docházkou, využívá se také v prvních ročníku ZŠ. U dětí rozvíjí řeč, vnímání, grafomotoriku, slouží k nácviku jednotlivých písmen abecedy. Vše probíhá pomocí hry a dítě si ani neuvědomuje, že nacvičuje jednotlivé cviky písmena. Slouží k nastartování triálu – psaní, čtení, počítání. Tím, že u dětí rozvíjí sluchové a zrakové vnímání, prostorovou orientaci, rytmus, řeč a grafomotoriku, předchází u dětí možné dyslexii, dysgrafii a dysortografii. MDS tvoří 25 lekcí, z nichž každá je postavena na lidové písni, která v různých podobách prolíná celou lekci. Rytmu, melodií, slovům písně odpovídající pohybová, řečová a grafomotorická cvičení.

Cíle a záměry

  • Metoda dobrého startu (MDS) sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech jeho aspektech, a to v součinnosti se sférou emocionálně – motivační a sociální
  • Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoje aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce
  • Osvědčila se jako vstupní etapa výuky čtení a psaní, je vhodná pro použití v poslední třídě MŠ nebo po nástupu do 1. třídy základní školy, je určena dětem ve věku 5 – 12 let;
  • Efektivně se využívá u dětí s odkladem školní docházky
  • Splňuje nároky na práci s dětmi s diagnózou specifické poruchy učení
    Zahrnuje posilování jazykových schopností, cvičení zraková, sluchová, pohybová, pohybově akustická a cvičení v kombinaci píseň – pohyb – grafický vzor
  • Napomáhá dětem úspěšně zahájit školní docházku.

Struktura lekce je členěna do sedmi částí:

  1. Zahájení: vytvoření přátelské atmosféry
  2. Posílení jazykových verbálních i neverbálních dovedností – seznámení dětí s textem písně
  3. Specifická cvičení zaměřená na stimulaci zrakové, sluchové percepce, prostorové a pravolevé orientace
  4. Pohybová cvičení, nácvik soustředění
  5. Píseň spojená s pohybem
  6. Reprodukce grafického vzoru s hudebním doprovodem a zpěvem
  7. Závěr: podněcování dětí k samostatnému hodnocení jednotlivých činností (podpora rozvoje sebehodnocení)

Vedoucí:

Třída Bob a Bobek – Mgr. V. Poulová, MgA. D. Šůnová

Třída Krtek – M. Kolářová, Bc. V. Moravová

Třída Ferda Mravenec – Mgr. L. Macháčková, Bc. S.Kostrounová

Třída Rákosníček – Bc. L. Richterová DiS.

absolventky kurzu Metody dobrého startu pod vedením PhDr. Jany Swierkoszové