Malý objevitel

Malý objevitel je doplňková činnost určená pro předškolní děti. Tato činnost probíhá pravidelně v odpoledních hodinách jednou za 14 dnů (2. a 4. týden) od 14.30 – 16.00 hod. Při činnostech budeme upřednostňovat pobyt venku, kde budou děti přirozeně získávat povědomí o přírodě, životním prostředí, proměnách přírody a přírodních materiálech. Budeme pozorovat rostliny, živočichy, tak, abychom pochopili vztahy a souvislosti v přírodě a naučili tak děti kladnému vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Součástí budou také delší procházky do přírody. Již pátý rok se kroužek aktivně zapojuje do projektu Jaro ožívá, který monitoruje přílet stěhovavých ptáků na území České republiky. Konkrétně se zaměřujeme na monitorování příletu Čápa bílého a jeho hnízdění na Strkovském komíně v Plané nad Lužnicí. Tento projekt vyhlašuje Česká ornitologická společnost. V rámci svých možností se děti z přírodovědného kroužku podílí na proměnách školní zahrady v přírodní učebnu.

Cíle a záměry

  • získávat povědomí o přírodě, životním prostředí, proměnách přírody a přírodních materiálech
  • seznamovat se s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
  • pochopit, že změny v přírodě jsou přirozenou součástí života
  • pozorováním rostlin a živočichů pochopit vztahy a souvislosti v přírodě a respektovat je vytvářet si kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí
  • získávat nové informace o přírodě a umět je využít
  • umět si vyhledat informace o přírodě, případně vědět na koho se obrátit
  • naučit se pracovat s knihami o přírodě, encyklopediemi
  • naučit se orientovat v prostoru
  • získat základní informace o třídění odpadu
  • naučit se spolupracovat a pracovat ve skupině
  • rozvoj hrubé motoriky, koordinace lokomoce a dalších pohybů
  • rozšiřovat slovní zásobu
  • prohlubovat správné návyky a pravidla bezpečnosti při pobytu v přírodě
  • vnímat přírodu všemi smysly

Vzdělávací činnosti

Procházky do přírody:

  • zvládnutí pohybu na nerovném terénu
  • orientace v obci, v okolí mateřské školy
  • pozorování rostlin a živočichů v bezprostřední blízkosti
  • pozorování změn v přírodě
  • krmení kachen, péče o krmítka na zahradě MŠ
  • práce a manipulace s dalekohledem
  • práce a manipulace s fotoaparátem
  • práce s lupou a pinzetou
  • hrubá motorika – zvládnutí chůze a běhu
  • napodobování pohybu různých zvířat 

Práce s informacemi, encyklopedií, knihami:

  • vyhledávání informací v časopisech, knihách
    sledování čteného textu, informace
    práce s encyklopediemi, interaktivní tabulí

Třídění odpadu :

  • zmapovat si, kde je v nejbližším okolí možné třídit odpad do barevných kontejnerů
    pomocí her (ekoher) se seznámit s barvami kontejnerů a naučit se třídit
    navštívit sběrný dvůr, znát jeho otvírací dobu a vědět, co se může do sběrného dvora odvézt

Práce s rostlinami:

  • zalévání a přesazování rostlin, které to potřebují
    péče o rostlinky ve třídě mateřské školy
    setí semen a následná péče o ně
    návštěva zahradnictví a sledování práce zahradnice, poznávání pomůcek a náčiní k práci s rostlinami
    lisování kytiček a bylin natrhaných na procházce a založení herbáře
    určování kytiček a bylin podle klíče
    péče o vyvýšené záhony a bylinky

 

 

 

20211021_104347

Procházky do přírody:

  • zvládnutí pohybu na nerovném terénu
  • orientace v obci, v okolí mateřské školy
  • pozorování rostlin a živočichů v bezprostřední blízkosti
  • pozorování změn v přírodě
  • krmení kachen, péče o krmítka na zahradě MŠ
  • práce a manipulace s dalekohledem
  • práce a manipulace s fotoaparátem
  • práce s lupou a pinzetou
  • hrubá motorika – zvládnutí chůze a běhu
  • napodobování pohybu různých zvířat 

Experimenty a pokusy:

  • experimenty s vodou, sněhem, ledem- rozpouštění, barvení sněhu
    ochucování vody a určování chuti, přelévání, kapání, bubliny
    pokusy se světlem a teplem- bramborová rallye
    důležitost vody – pokus s nezalévanou a zalévanou rostlinou
    rozlišování vůní bylin – zapojení smyslů
    výroba bylinkových mýdel
    vaření bylinkových a ovocných čajů

Očekávané výstupy

osvojit si elementární poznatky o přírodě a okolním prostředí
orientovat se bezpečně ve známém prostředí
pomáhat pečovat o životní prostředí, chránit přírodu
vnímat a chápat význam životního prostředí pro člověka
porozumět změnám v přírodě a vnímat je jako přirozené
umět se změnám přizpůsobit
získat základní poznatky a vědomosti o životě rostlin a živočichů
prožívat radost z nově poznaného a objeveného
chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy
chápat, že některé aktivity mohou životní prostředí poškozovat

Vedoucí:  Bc. Jana Skaláková, Bc. Kateřina Jordáková