Sportovní hry

Charakteristika doplňkové činnosti:
V mateřské škole dbáme na rozvoj osobnosti dítěte po všech stránkách, tedy i po stránce tělesné. Proto jsme také do doplňkových činností zařadili dětský aerobik. Při vedení jednotlivých lekcí musíme mít vždy na paměti anatomické, fyziologické i psychologické zvláštnosti dětí předškolního věku.
Ve fyziologickém i psychickém vývoji dětí jsou velké rozdíly. Do lekcí aerobiku je vhodné je rozdělit podle pokročilosti i věku.
Lekce aerobiku pro děti se liší svým celkovým zaměřením a náplní. Při přípravě musíme dbát na věk a pokročilost cvičenců. To ovlivní výběr hudby, pohybů, organizaci a náplň lekce.
Charakteristika aerobiku pro děti do 7mi let:
- v tomto věku ještě nehovoříme o aerobiku jako takovém, ale spíše o jeho prvcích, které zařazujeme do jednotlivých lekcí
- jde nám spíše o přípravu dětí na pohybovou činnost, postupné zařazování dětí do kolektivu kroužku, seznamování s hudbou a dalšími prvky dětského aerobiku
- délka lekce by se měla pohybovat v délce asi 30 min, pak už je obtížnější u dětí udržet jejich záměrnou pozornost
- děti cvičení v tomto věku velmi baví, instruktorka je pro ně velkým vzorem
- určujeme a dodržujeme s dětmi pitný režim (děti zapomínají pít, popřípadě si vše vypíjí na začátku lekce)
- využíváme především názornou ukázku při učení jednotlivých pohybů či poloh
- u dětí toho věku není ještě dostatečně vyvinuta přesnost pohybu, snažíme se to přecházet, děti netrápíme
- při cvičení můžeme využít hudbu z pohádek, písničky od dětských skladatelů, namixovanou hudbu lze také použít, ale není pro děti tak chytlavá, jako pohádkové melodie, které většinou děti dobře znají
- postupně můžeme zapojovat mixovanou hudbu právě kvůli jejímu pravidelnému tempu a „osmičkovému“ řazení
- rychlost hudby by se měla pohybovat průměrně kolem 125 BPM, ale pro zpestření hodiny je možné zvolit při různých činnostech i hudbu rychlejší či pomalejší
- základní kroky aerobiku učíme podle motivačního názvosloví a říkadel, pro děti je přirozenější a zábavnější spojit jednotlivé kroky se světem jejich fantazie
- zařazujeme velké množství her a soutěží, ty jsou pro děti nejvíce poutavé
- je třeba být jako instruktor důsledný na pravidla her a soutěží, být spravedlivý
- činnosti musíme často střídat, hodně motivujeme
- formou hry nebo motivačního názvosloví zařazujeme v každé lekci cviky na posílení a protažení svalů, abychom postupně budovali správný stereotyp držení těla
- proto zařazujeme především cviky na posílení mezilopatkového a břišního svalstva, která působí na svalový korzet udržující správné postavení páteře
- učíme dětí správnému dýchání při cvičení, především v polohách při posilování a protahování svalstva
- lekce se nemusí svou skladbou vždy podobat hodině aerobiku pro dospělé, i přesto se pokoušíme plnit všechny stanovené úkoly
- využíváme pestrou škálu různých pomůcek typických i netypických – nafukovací balónky, plyšová zvířátka, noviny, kolíky, koberečky,…
Zásady cvičení s malými dětmi:
- Práce s dětmi není jen cvičení, ale vždy i výchova. Cvičitelka je jejich vzorem.
- Je potřeba zaměřit se na všestrannost rozvoje všech pohybových schopností.
- Motto cvičení: „ Pestrostí a motivací proti nudě a únavě.“
- Dodržovat správnou a jednoduchou terminologii, nedávat příliš příkazů najednou, postupovat od jednoduchého ke složitějšímu.
- Začít správně provedenými jednoduchými pohyby a ty potom rozvíjet – co děti nezvládnou, je nemotivuje.
- Je potřeba zařadit do cvičení i oblíbené soutěže, to pravé pro děti je intervalová zátěž.
- Nenechat se strhnout k jednostrannosti.
- Střídat zapojení a uvolnění paží, příliš nevzpažovat, nezařazovat prudké, nekoordinované pohyby.
- Každý cvik důkladně a pomalu nacvičit, vícečetné opakování, nevzdávat se při prvních nezdarech.
- Umožnit dětem i vlastní improvizaci, rozvíjet fantazii.
- Prvotní seznamování s kroky provádět za pomocí jednoduchým, zapamatovatelných říkanek, které cvičitelce umožňují při nácviku volit mírnější tempo a reagovat slovně na děti.
- Postupným spojováním říkadel tvořit nenápadně a nenásilně vystoupení pro veřejnost
Podmínky naplnění činnosti:
Materiální podmínky:
- Metodická podpora – Kafomet, Začalo to beruškou
- Technické vybavení – cd přehrávač, cd nosiče
- Pc – vyhledávání informací, hudby, metodiky
- Prostorové podmínky
Pedagogické zajištění:
- Aerobik vede Bc. Věra Hradilová – absolvovala školení specializované na dětský aerobik u známé cvičitelky a autorky metodik Hany Toufarové
Spolupráce s rodiči:
- Rodiče se mohou kdykoli účastnit lekce aerobiku
- Svým přístupem podporují děti a vedou k pravidelné docházce a tím ke kladnému vztahu k pohybu
- Pro rodiče bude určeno i závěrečné vystoupení dětí
Záměry činnosti:
Záměrem aerobního cvičení je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností.
- uvědomění si vlastního těla
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
Výstupy činnosti:
- podporovat rychlou reakci na rozlišení pravé a levé strany
- umět se rychle a pohotově orientovat v prostoru
- zvládnout přesnou nápodobu pohybu
- procvičovat postřeh, obratnost, radost z pohybu
- vědět, proč je pohyb zdravý pro náš organismus
- navozovat citové vztahy mezi dětmi
- vést děti k radosti z vlastní dovednosti, vyjádřit rytmus písně pohybem
- navozovat solidární myšlení s kamarády při vystoupení i během nacvičování
- upevňovat vztahy dětí k rodičům – vystoupení pro maminky
Nabídka činnosti:
- lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezónní činnosti, míčové hry apod.)
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení) hudební a hudebně pohybové hry a činnosti
- cvičení s hudbou