Architektonické řešení budovy se zásadním způsobem změnilo v roce 1998, kdy škola prodělala rozsáhlou rekonstrukci a přístavbu dvou tříd. V roce 2006 pak došlo k rozšíření o další třídu přestavbou bytu, který byl součástí školy. Znova se škola rozšířila v roce 2009 o třídu v prostorách ZŠ a v roce 2010 o další třídu z bytu v budově MŠ. V roce 2013 došlo ke změně vzhledu budovy přístavbou dalších 2 tříd a zateplením celé mateřské školy.
Specifikou školy je její dispoziční řešení interiérů tak, aby přineslo kvalitnější způsob práce s menší skupinou dětí. Toto řešení je velmi přínosné pro děti samé, neboť se nám tak lépe daří naplňovat požadavky individuálního přístupu. Zajištění funkčnosti školy dle našich představ a plánů je velice náročné na organizaci práce všech zaměstnankyň.
Příjemné řešení interiéru umocňuje jeho vybavení dětským nábytkem, rozmístění a vytvoření zázemí a koutků pro děti, doplnění výzdobou především z vlastních výtvorů a výrobků dětí. Obměna nábytku, aby splňoval veškeré parametry dané předpisy, je předmětem plánu čerpání rozpočtu zřizovatele. Díky nemalým investicím je naše škola v současné době moderním, dobře vybaveným zařízením, plně vyhovujícím pro rozvoj dětí předškolního věku s ohledem na jejich individuální potřeby.
Budova je patrová, přízemí má bezbariérový přístup. Kapacita 190 dětí je v současné době dostačující, do fungujících 10 tříd jsou děti rozdělovány podle věku, schopností a potřeb. Pohádka provází nejen název školy, ale i samotné třídy. Každá z nich má ve svém znaku i názvu pohádkovou bytost aby tématika byla dětem blízká a snadněji se orientovaly v prostorách školy.
Součást komplexu tvoří školní jídelna. Její vybavení je postupně obměňováno a modernizováno dle finančních možností zřizovatele tak, aby splňovalo bezpečnostní a hygienické předpisy. Jednotlivé úkoly vycházejí z plánovaného rozpočtu na kalendářní rok. Kapacita ŠJ je dostačující a umožňuje i provádění vedlejší hospodářské činnosti mateřské školy. Současné vybavení je dostačující k zajištění stravy odpovídající současným trendům zdravého stravování
Umístění budovy je téměř ideální, škola se nachází ve středu města. Nedaleko je vlakové nádraží, zastávky MHD a linkových autobusů, hned vedle budovy parkoviště pro osobní automobily.
Škola je začleněna i do přírodního prostředí. Součástí komplexu je rozsáhlá zahrada s dominantou vzrostlých dubů a další zelení. Vedle budovy je rybník, nedaleko louky, les a řeka Lužnice. Tyto přírodní lokality poskytují další možnosti pro poznávání dětí a pro jejich environmentální vzdělávání, realizaci prvků ekologické výchovy, naplňování programu zdravého životního stylu, umožnění řady pěších výletů atd.
Zahrada nabízí velké možnosti pobytu dětí v jakémkoli ročním období. Její rozloha a členitost nabízí vybudování různých zákoutí s průlezkami, pískovišti, dalšími prvky pro hry a dostatečné pohybové vyžití dětí. Další využití spatřujeme i pro akce s rodiči v rámci spolupráce, které se nám daří uskutečňovat. V tomto období se v souladu s úkoly, které opět vychází z plánovaného rozpočtu zřizovatele, zaměřujeme na dovybavení a celkovou úpravu, abychom zahradu mohli plně využívat i jako přírodní učebnu. Postupnou realizací těchto dlouhodobých plánů se snažíme vytvářet dobré podmínky pro naplňování cílů školního vzdělávacího programu.
K uspokojení maximálního pohybového vyžití dětí dále slouží i multifunkční sportovní hřiště v těsné blízkosti mateřské školy.
Přednosti naší mateřské školy spatřujeme hlavně v těchto oblastech:
1. Rozčlenění prostor školy
Prostory tříd umožňují vzdělávání dětí v menších skupinách.
Třídy v přízemí jsou koncipovány spíše pro mladší věkovou skupinu. Jejich členění je variabilní, podle potřeby mohou být rozděleny až na 6 tříd, z toho 4 po 15 dětech a 2 pro 20 dětí. Tento systém se nám osvědčil právě u nejmenších dětí, protože umožňuje maximální individuální péči.
První patro užívají starší děti ve 4 třídách. 2 třídy mají kapacitu 20 dětí a 2 třídy 25 dětí.
Třídy s nižší kapacitou umožňují integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
2. Vybavenost školy a její využitelnost
Škola je velmi dobře vybavena pro všestranný rozvoj dětí. V prvním patře jsou 2 třídy rozlehlé, plně vyhovující pohybovým aktivitám. Velkou předností je horolezecká stěna a další tělovýchovná zařízení, která ve třídách starších dětí umožňují náročnější pohybové vyžití. K vybavení ve 3 třídách školy patří poschoďové domečky, sloužící pro hru dětí. V 1. patře jsou třídy rozšířeny o prostor pro tvořivou práci dětí, který je přímo přístupný 2 třídám starších dětí. K vybavení MŠ patří i keramická pec a nově od roku 2013 i mobilní interaktivní panel.
Bezbariérový přístup do budovy, stejně tak i do zahrady, umožňuje širší rozsah integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Personální zajištění
Učitelky jsou všechny plně kvalifikované, 8 z nich má ukončené vysokoškolské vzdělání, další 2 VŠ v současnosti studují. Dvě učitelky mají vystudovaný obor speciální pedagog, což je z pohledu koncepce školy velmi přínosné z hlediska naplnění potřeb nejen dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
13 pedagogů v rámci DVPP získalo osvědčení pro výkon logopedické prevence.
Všichni pedagogové mají zájem na svém odborném růstu, toto dokládá jejich další studium a účast na vzdělávacích seminářích.
Všichni pedagogové jsou velmi tvořiví a zajímají se o nové trendy ve výchově a vzdělávání. Uplatňují nové metody a formy práce. Provozní pracovnice spolupracují s pedagogickými a podporují je.
4. Naplňování podmínek inkluze
Do naší mateřské školy, podle potřeby rodičů, zařazujeme děti se speciálními vzdělávacími potřebami i děti nadané. Zařazení těchto dětí umožňuje vzdělání a další proškolení pedagogů i vnitřní uspořádání mateřské školy. S inkluzí máme několikaleté zkušenosti a kvalita práce v této oblasti byla ověřena odborníky z SPC.
5. Spolupráce s rodiči
Spolupráce s rodiči probíhá na základě partnerství a již dlouhodobě máme pozitivní zpětnou vazbu většiny z nich. Rodičům umožňujeme volný přístup k aktivitám školy a vítáme jejich zájem. Škola pořádá různé aktivity, kterých se mohou rodiče účastnit se svými dětmi.
6. Spolupráce se zřizovatelem a dalšími organizacemi
Činnost mateřské školy probíhá za podpory zřizovatele. Školství je jednou z priorit ve městě.
Naše mateřská škola je v těsné blízkosti základní školy, což nám usnadňuje spolupráci. Participujeme vzájemně v některých projektech.
Úzká spolupráce probíhá též s místní knihovnou v rámci společných projektů.
7. Prezentace na veřejnosti
Díky své bohaté činnosti se škola často prezentuje na veřejnosti. Ve středu města máme svou výstavní plochu, pořádáme výstavu dětských prací v obřadní síni MěÚ, vystupujeme na veřejnosti k různým příležitostem. O svých aktivitách informujeme v místním i regionálním tisku.